פרוייקטיםפרוייקטים

מרכז לוגיסטי שטראוס

הקמת המרכז הלוגיסטי החדש של שטראוס בשוהם הוא פרויקט שמתרחש רק פעם בשני דורות. על העיצוב, יחד עם הריצוף המובחר של אלוני, מספרים האדריכלים: "שטראוס לקחה צוות מקצועי שחשב אאוט אוף דה בוקס, על מנת ליצור מוצר סופי שיעשה כבוד לחברה"

בשנה שעברה אוכלס אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של חברת שטראוס – הקמת המרכז הלוגיסטי החדש בשוהם. הפרויקט עצום בהיקפו – מגרש של 72 דונם שעליו נבנה מרכז לוגיסטי מרשים ומתוכנן ביעילות יוצאת דופן, הכולל את כל מחלקות השיווק, היצור והמכירה של החברה. על התכנון של המבנה העוצמתי הופקדו דורית ודורון הוק ממשרד הוק אדריכלים. "להקים מרכז לוגיסטי חדש זה מאורע מאוד משמעותי בחייה של חברה", מספרת דורית הוק, "מדובר בפרויקט של מאות מיליוני שקלים. זהו מהלך שקורה בחברה רק פעם בשני דורות".

יחד עם הנתונים הפונקציונאלים שהוגשו למשרד האדריכלים, הוגש להם סוג של מניפסט החברה, שכלל חזון ברור המגדיר בצורה מדויקת מה חברת שטראוס מעוניינת שהאדם שנמצא במבנה ירגיש בו. החזון התרכז בשלושה אלמנטים משמעותיים: תחושה של שוויוניות בין העובדים, שקיפות בין מחלקות החברה ובנוסף אווירה של בריאות, שמוצרי החברה מתמחים בה. עם הדגשים האלה הצוות המתכנן יצאו לדרך.  

נתוני הפתיחה לא היו קלים. "הבעיה המרכזית שעמדנו בפניה התרכזה בנתוני השטח", מספרת הוק. "המגרש שהוקצה לפרויקט היה בגבהים שונים עם פערים של עד 20 מטר, כשכל הפעילות של המרכז הלוגיסטי דרשה קרקע שטוחה ואחידה בגבהיה. בנוסף, היה חשוב להתחשב בכך שהחברה הגדירה לעצמה שהיא עתידה להתרחב, והיה חשוב להשאיר מספיק קרקע לצורך העניין".

על מנת להתגבר על הבעיה, ניצלו האדריכלים את הטופוגרפיה לפתרון יצירתי – שני המרכזים הלוגיסטיים של שטראוס ושל עלית נבנו במקום אחד ליד השני - אחד מעל לשני. בהתאם גם תוכנן כל התפעול שסובב אותם, למשל תנועת המשאיות מגיעה לבניין התחתון מהחלק הנמוך של המגרש ולבניין שמעליו מהחלק הגבוה. "זה בעצם כמו תכנון של בית מגורים מדורג", אומרת הוק, "רק שבמתקנים לוגיסטיים זה פתרון מאוד לא שגרתי. בדרך הזו נחסך הצורך במילוי קרקע כדי ליישר את הגבהים, וכך גם נוצרה עתודת קרקע לגידול בעתיד". 

גשר לא צר מאד

הפרויקט כולו מורכב משלושה אלמנטים מרכזיים: המרכז הלוגיסטי של שטראוס ושל עלית, המחסן האוטומטי שמשמש את הפונקציות הללו ובניין המשרדים שמשרת את כולם. בניין המשרדים עומד מלפנים, והוא מחובר עם גשר למרכז הלוגיסטי. כך הולכי הרגל יכולים לנוע מבלי לחצות תנועה של משאיות. האלמנט המעניין של הפרויקט, שהוא גם סוג של סמל, הוא הגשר שממשיך בתוך שני הבניינים, וכך הוא גם אחד הביטויים למניפסט החברה - השקיפות והשוויון. "בעצם, כל אחד מהנוכחים במבנה עובר על פני אותו הגשר אשר מחבר בין היחידות בפרויקט", אומרת הוק, "אפשר ללכת על הגשר ולחלוף על פני כל המרכז הלוגיסטי מבלי בעצם לדרוך בו". 

חומרי הגמר שהשתמשו בהם נרכשו מאלוני. כל הריצוף במתקן כולו הוא ריצוף Terrazzo מתערובת שהורכבה במיוחד על מנת לענות על הצרכים ועל החזון של החברה: "הצבע שנבחר הוא לבן, כי רצינו לייצר אווירה נקייה של בריאות כפי שנתבקשנו, והריצוף גילם את את האלמנט הזה יפה מאוד. הטראצו עבר פוליש, והתוצאה פשוט מרהיבה. נוצרת תחושה של שיש לבן איכותי, כמו שטיח לבן הפרוש על פני כל המתקן. מעבר למראה, בחרנו בריצוף הזה משום שהוא Heavy Duty והוא Non Slip, ובמתקן כמו מרכז לוגיסטי עם מכונות ושמן התכונות האלה הן הכרח". 

שני מוצרי גמר מרכזיים נוספים הגיעו מחברת אלוני: הריצוף והחיפויים של כל חדרי השירותים במבנה וגם ריצוף לאלמנט תכנוני נוסף. "מאחר ומתקנים לוגיסטיים, וגם בניינים משרדיים, הם בדרך כלל בעלי נפח גדול, לא כל החללים בתוכם זוכים לאור טבעי. על מנת לספק אור טבעי לכל אחד ואחד מהחללים במתקן, יצרנו חצרות פנימיות. בחצרות כאלה, בדרך כלל מתבקש להניח דק עץ, אולם הפעם, בשל הנחיות מכבי האש, המוצר הנבחר באלוני הוא גרניט פורצלן דמוי עץ. התוצאה היא שהאור הטבעי הנכנס מהחצרות הפנימיות פוגש את הטראצו הלבן של הריצוף ויוצר חלל שטוף אור שנראה ומרגיש נקי ובריא". 

בנוסף, ניצלו האדריכלים את החצרות לאלמנט יצירתי נוסף: "הרעיון היה לייצר מדרגות מרשימות, אשר מחוברות ישירות לחלל המרכזי ובעצם יותר קורצות להשתמש בהן על פני המעליות וכך לייצר תנועה מבורכת של הגוף גם בזמן העבודה. כמובן שעל הדרך הן גם נהפכו למקום מפגש נעים בין העובדים, המשתמשים בהם במעבר ממקום למקום".

את התוצאות המרשימות קשה לפספס. "פעם בשני דורות חברה יכולה לעשות מהפך כזה משמעותי, וכאן שטראוס לקחה צוות מקצועי שחשב אאוט אוף דה בוקס, על מנת ליצור מוצר סופי שיעשה כבוד לחברה. אני חושבת שהתוצאות מראות שהמטרות הושגו".