פרוייקטיםפרוייקטים

קניון איילון ברמת גן - קומה שנייה

הרציונל בעיצוב קניונים כיום הוא לנסות ולייצר בידול ולהעניק לקהל הקונים חווית קנייה אחרת | עיצוב הקומה השנייה בקניון איילון הוא דוגמא מעניינת של שימור עיצוב קיים יחד עם עיצוב חדש ועדכני | בחירת החומרים בפרויקט כזה היא גורם משמעותי בהצלחתו | מהו הרציונל העיצובי, איזה חומר נבחר לריצוף ומה ייחוד חדרי המשפחה בקניון?

Retail & Design

30 שנה לאחר שדוד עזריאלי ז"ל גזר את הסרט שחנך את קניון איילון, והחדיר לשפה העברית את המונח "קניון", נפתחה ממש בימים אלו קומת מסחר חדשה בקניון, המשתרעת על פני שטח כולל של 10,000 מ"ר. היקף ההשקעה בהתחדשות הקניון עומד על כ- 200 מיליון שקל.

קומת המסחר החדשה תכלול מותגים בינלאומיים מובילים חדשים בישראל בהם, מותג האופנה הספרדי דזיגוו'ל שפותח את החנות הראשונה בארץ ומותג הנעליים הסינגפורי צ'ארל'ס אנד קית'. זאת, לצד מותגים בינלאומיים וישראלים מובילים דוגמת H&M, FOREVER 21, צ'ילדרנס פלייס, ברשקה, ZARA ועוד.

שימור השפה האדריכלית

גבי בועז- עובד, האדריכל הראשי של קבוצת עזריאלי, מספר על הפרויקט: "צוות המתכננים כלל את משרד אדריכלים משה צור וצוות גדול של אנשים, ובראש ובראשונה אדריכל דוד עזריאלי ז"ל, שעוד בשנת 1983 תכנן את הקומה השנייה של הקניון. אנחנו דאגנו ליישם אותה בצורה הטובה ביותר על פי התכנון שלו.
הרציונל היה לתכנן קומה קניון מהחדשניות והיצירתיות ביותר שקיימות בארץ, דבר שבא לידי ביטוי בבחירת החומרים, בנראות ובמיוחד באלמנט הגובה של החנויות שלא קיים בארץ. גובה ויטרינה בקומה הוא 9 מטר ו-70 ס"מ, כשבשאר הקניונים בארץ הגובה הוא סביב 4 מטר. לצד התמהיל המצוין של הקניון הוספו פיצ'רים חדשים כמו חדר משפחה, הנותן מענה לצרכים של כלל המשפחה בזמן השהייה בקניון. אלו באו במקביל לשמירה ולשימור השפה האדריכלית שעזריאלי קבע דוגמת הסקייליט שאותו העתקנו, הויטראז'ים ואפילו הלוגו המקורי של הקניון".
מנדי רוטברד, שותף במשרד אדריכלים משה צור אדריכלים בוני ערים בע"מ, ליווה את הפרויקט מראשיתו ועד סיומו המוצלח.

כשאתה מקבל פרויקט כזה, מאיפה מתחילים?
מנדי: "בראש ובראשונה בללמוד את המצב הקיים, להבין מה האופי של המקום. מן הסתם, מבנה שקיים כל כך הרבה שנים, יש לו כבר את הצביון והאופי שלו. במקרה הזה מדובר בקניון הראשון שדוד עזריאלי ז"ל תכנן והיה מעורב בעיצובו, ושאחראי למהפכת הקניונים בארץ. מבחינה זו מדובר בסוג של שימור, שיש להוסיף לו מבנה חדש. היו אלמנטים שנתבקשנו לשמר כמו הסקיילייט הקיימים, ונדרשה חשיבה של איך לשלב עיצוב קיים עם עיצוב חדש ועדכני ואיך להיות פונקציונאלי ומסחרי בעת ובעונה אחת. באופן טבעי, כשאתה עושה משהו חדש, אתה רוצה שתהיה לו אמירה עדכנית מכל הבחינות- עיצובית, תכנונית ומסחרית, ואת אלו היה צורך לשלב עם מה שהיינו צריכים לשמר".

מבחינתך האישית, מה היה האתגר הגדול בפרויקט?
"לקחת את הפרויקט שעזריאלי תכנן ושמר במשך השנים ולעשות משהו שמצד אחד משתלב ומצד שני מחדש ומעצים". 

עניין של חומרים

בחירת החומרים היא אלמנט מרכזי בכל פרויקט, בטח ובטח בפרויקט מורכב מסוג זה.
"קבוצת עזריאלי חורטת על דגלה מצוינות אדריכלית, שכוללת בנוסף לתכנון טוב גם שימוש בחומרים מעולים", אומר בועז- עובד. "הדבר בא לידי ביטוי בפרויקט גם בזכוכיות ובהדפסה עליה, גם בשימוש בגרניט פורצלן מדוקק, ובעיקר בחלק החשוב שהוא ריצוף הקניון. מכיוון שזהו החלק הנצפה ביותר על ידי אורחי הקניון, דאגנו להשתמש בשיש איכותי, בהיר ככל שניתן, גם על מנת לחזק את אלמנט הגובה, וכמובן כדי שיחזיק מעמד לאורך זמן תוך עמידה בכל התקנים הנדרשים. השיש שבחרנו בשיתוף חברת אלוני הוא שיש אלסקה".

מנדי, מה תוכל לספר על בחירת החומרים?
"אנחנו מנסים לרוב להשתמש בחומרים טבעיים, חומרים שנותנים חוץ מהמראה תחושה נקייה, נעימה וחדשה, ושיישארו ברמה גבוהה לאורך שנים, כיוון שקניון לא משפצים פעם בשנתיים. יחד עם זאת, בכל פרויקט מנסים להכניס דברים חדשים, מתעדכנים בפיתוחים ובחומרים חדשים שיש בתחום ומנסים לשלב אותם. במקרה הזה נעשה שימוש באבן טבעית של רשת אלוני. השילוב של האבן בריצוף עם חומרים קצת יותר קרים כמו מעקות זכוכית ופרופילי פלדה ונירוסטה בין החנויות ובמעקות- מעניקים תחושה נעימה ומראה מעניין. התקרות הן תקרות קליפסו, נקיות מאד עם מפתחים גדולים, המשרות תחושה נעימה ושקטה.

בשירותים הציבוריים ובחדרי המשפחה וההנקה השתמשנו בזכוכיות מודפסות צבעוניות ובגרניט פורצלן באריחים גדולים. הריצוף בחדרי המשפחה הוא גרניט פורצלן דמוי פרקט.
חשוב להדגיש את חדרי המשפחה וחדרי ההנקה, שנועדו לאפשר להורים ולמשפחות לתפקד בצורה נוחה ואינטימית. לצד חדרי הנקה עם תאים פרטיים ואזורי החתלה, דאגנו לשירותי משפחה גדולים, שכוללים אסלה וכיור למבוגר ולידם אסלה וכיור גם לילדים. כך יכול הורה שמגיע עם כמה ילדים להיכנס לאותו חדר שירותים. דאגנו גם לחלל נעים בחדר המשפחה, שיכול לאפשר להורים לטפל בתינוק, בעוד הילדים משחקים ליד בפינת משחקים. הגרניט פורצלן של הרצפה יחד עם הזכוכיות המודפסות באווירה ילדותית, כשלצידם טפטים מודפסים ווילונות רכים בגוונים נעימים, מעניקים תחושה ביתית".

Retail
Retail