טיוטא תלת ממדית

תאריך: 14/10/2018

נייר הוא הדף החלק של מעצבים, אדריכלים ואמנים רבים. מעבר להיותו מצע לסקיצות קונספטואליות בדרך לתכנון פרויקט או מוצר, מדובר בחומר גלם שמאפשר מגוון רחב של אפשרויות. העבודה עם הנייר מאפשרת לקפל, לקמט, לגהץ, לקרוע, לחבר. בחלק מחנויות הריהוט ניתן למצוא פריטי ריהוט מקרטון. מי שביקר בתערוכת 'סלונה דל מובילה' האחרונה שהתקיימה במילאנו, וודאי נתקל בביתן המרשים שנבנה כולו מקרטון – מיטות קומותיים, ארונות בגדים, כסאות ועוד. מהנייר ניתן ליצור טקסטיל, אפשר לענוד אותו, ולקפל אותו לאלפי קיפולים היוצרים יחדיו אלמנטים דקורטיביים מרהיבים.

ביתן קרטון, סלונה דל מובילה

כניסתה של תרבות יפן לישראל החלה עם מסעדות הסושי שערכו לנו היכרות עם עם גלילי האורז והדגים הנאים (למרות שמי שביקר ביפן מבין שיש הבדלים די ניכרים בין מה שהרגילו אותנו כאן ובין מה שמציעים במקור). ונדמה שעם האוכל בא התיאבון. הישראלים מושפעים מתרבות יפן וככל שנוקף הזמן נדמה שהקשר רק הולך ומתהדק. מעצבת האופנה מאיה נגרי הכניסה כבר מזמן קו יפני לקולקציות בעיצובה, כך גם בוטיק MIZO בלב נווה צדק. מי שעובר באחד העם בתל אביב לא יכול לפספס את 'היבינו'- חנות לכלי בית יפניים מסורתיים והיד עוד נטויה. קיפולי האוריגמי (ביפנית: אורי = קיפול גמי = פיסת נייר) גם הם נולדו בממלכה המלוכסנת. בסוף המאה ה-19 פתחה יפן את שעריה למערב וחשפה אותנו בין השאר גם לאומנות האוריגמי. מטעמים אסתטיים, נעשים הקיפולים, במרבית המקרים, ללא חתכים או הדבקות, על נייר ריבועי, צבעוני מצדו האחד ולבן מצדו השני. היצירה חושפת את צידו הלבן של הנייר והתוצאה הסופית חושפת מלאכת מחשבת ועבודת יד דייקנית ומורכבת.

אילן גריבי הוא אמן אוריגמי ישראלי, אולי מהידועים שהצליחה לייצר הביצה המקומית. גריבי החל לקפל כשהיה בכיתה ו', אי שם בשנות ה-70. בדיוק כמו במוזיקה הוא מסביר, יש אמנים מבצעים ואמנים יוצרים. ב-12 השנים האחרונות עוסק גריבי ביצירה מקורית. לקיפולי האוריגמי שלו הוא ערך אינטרפטציה חומרית. לדבריו הנייר הוא טיוטא תלת ממדית באמצועתה בודקים ומנסים רעיונות שאותם ניתן לממש אחר כך בחומרים שונים. האוריגמי שיוצר גריבי  אינו פיגורטיבי. לא תמצאו אצלו ברבורים ארוכי צוואר. גריבי מקפל קיפולי סדרות מחזוריות. הוא מסביר כי על אף המראה המורכב, הקיפול פשוט יחסית. לדבריו, ברגע שלמדת לעשות קיפול ולחבר לו עוד אחד, למדת הכל. מכאן והלאה הכל יושב על דיוק וסבלנות. גריבי מספר שחשב לבנות שולחן ומהבדיקות שעשה הבין שהרבה יותר קל לכופף מתכת מאשר להקשיח נייר. עבודתיו חצו זה מכבר את גבולות המקום. אחת מהן מתנוססת בבייג'ין, סין, על קיר שלם בגובה 7 מטר וברוחב של 3 מטר, מחופה לוחות מתכת מקופלים באופן מחזורי. גריבי יוצר פריטי ריהוט כמו גופי תאורה, שולחנות מעץ, בטון ומתכת וגם תכשיטים מקופלים מפליז ובישראל ניתן למצוא את עבודותיו בין השאר בגלריה גל גאון ובאקווה קריאיישנס מותג העיצוב של אבי צרפתי המהווה אכסניה לעבודות מקור של אמנים ישראליים. גריבי הוא יושב ראש ארגון אמני האוריגמי בישראל ומרצה במוזיאון העיצוב חולון במחלקות לעיצוב פני ועיצוב תעשייתי.

הסדנא שיעביר לאדריכלים ולמעצבי פנים באלוני, תעניק ערך מוסף מבחינת תפיסות תכנון והבנה כיצד ניתן להשתמש באוריגמי כטיוטא תלת ממדית לתכנון פרויקטים אדריכליים.