ניצוץ של השראה

תאריך: 05/03/2018

סטודיו מרסל וונדרס ההולנדי הוא ללא ספק אחד הפורים והיצירתיים בשדה העיצוב הבינלאומי. "אנחנו מעצבים הכל – מקיסם שיניים ועד בתי מלון ופרויקטים למגורים", אומר גבריאלה קיאבה (Gabriele Chiave), המנהל האומנותי של סטודיו העיצוב מרסל וונדרס, שהגיע ב-25 בפברואר להרצאה כאורח של חברת אלוני. קיאבה הגיע לארץ במיוחד כדי להשיק את תוכנית האדריכלים לשנת 2018: Alony Culture, הכוללת סדרת אירועים חווייתיים שסוקרים את הנעשה בארץ ובעולם, דרך מפגשים אישיים עם דמויות מעניינות בסצנת העיצוב והאמנות. יריית פתיחה מרשימה של המנהל האמנותי של אחת מחברות העיצוב המצליחות בעולם, בה עובדים כ-75 מעצבים מיותר מ-20 מדינות, שחתום על יותר מ-2,000 פרויקטים שונים ומגוונים. חלקם נעשו בשיתוף פעולה פורה עם חברות מובילות כמו אלסי, לואי ויטון, פומה, אלסי, קפליני, מלונות Mondrian ומלונות Hyatt, חברת KLM, בקרה, Christofle, Moooi – חברה נוספת בבעלות מרסל וונדרס, ועוד רבות.

"אני איטלקי, למדתי עיצוב תעשייתי במילאנו והייתי מכוון לעצב מוצרים המונחים בייצור המוני, תעשייתי, פונקציונלי. הגעתי לסטודיו מרסל וונדרס עם כל מה שחשבתי על עיצוב, אבל פגשתי עיצוב שונה לגמרי. מאז שהצטרפתי לסטודיו של וונדרס אני נמצא כבר 11 שנים ביצירה מגוונת ושונה. זה מסע יצירתי כי אנחנו רואים את תהליך העיצוב כתהליך כולל הנוגע לכל הרבדים בחיים. מה שלמדתי מהעבודה עם מרסל זה שהוא אולי לא המעצב הטוב ביותר בעולם, אבל הוא ללא ספק בעל המוח הקריאייטיבי ביותר בעולם העיצוב. בעזרתו הוא יכול להשיג כל מטרה שהוא מציב. בזכות המגוון הרחב של המעצבים בסטודיו אנחנו מגיעים לטווח נרחב של פרויקטים במשך 25 השנים שהסטודיו פעיל".

מה הליבה של הסטודיו?

"אנחנו משתפים פעולה עם חברות אחרות ויוצאים למסע משותף. במסגרת המפגשים האלו אנחנו יוצרים הכל – רהיטים, גופי תאורה, כלי אוכל, טקסטיל ועוד. יש לנו גם מהדורות מוגבלות של פריטים שאנחנו יוצרים שהן על גבול האמנות. אנחנו נוגעים גם בעיצוב פנים של בתים פרטיים, בתי מלון, חללים מסחריים ועוד. הכל מתחבר ביחד בספקטרום של העשייה שלנו", הוא אומר.

איך נעשה החיבור?

"זה לא מספיק רק לעצב כיסא, מנורה או סכו"ם", אומר גבריאלה, "אנחנו אוהבים לתקשר את הכל. אנחנו יוצרים למוצר שפה ויזואלית מובחנת, צילום ומיתוג (בשיתוף עם הצלם Erwin Olaf), שדרכם אנחנו מעבירים את המסר ואת רוח המוצר. אנחנו מספרי סיפורים - Story tellers - דרך המוצרים שלנו. כשאנחנו מעצבים מוצר, המסר נודד יחד איתו ונושא את הסיפור, החלום, הפנטזיה וההשראה שמאחוריו. בעיצוב פנים אנחנו יוצאים למסע עם הלקוח שלנו. סטודיו מרסל וונדרס עוסק בחיפוש מתמיד אחר סיפורים, חומרים וטכניקות חדשניות, במטרה לחקור את הגבולות המקובלים בעולם העיצוב".

מקורות השראה

גבריאלה מספר בהרחבה על העבודה המשותפת של הסטודיו על חברת אלסי האיטלקית והוותיקה, שאיתה הם משתפים פעולה יותר מ-15 שנה. "אלסי היא חברה יפהפייה. עשינו איתם קולקציה של כלי בית והגשה המיועדת לאירוח חגיגי עשויה מפורצלן עם עיטורים דמויי תחרה. המשכנו גם לכלי מטבח ובישול והמשכנו איתם לקולקציה של כלי אוכל עשויים מעץ לארוחת בוקר, ויש מאחורי בחירת החומר סיפור מעניין. חיברנו את הקולקציה מעץ בעיצוב חריטות לייזר בדוגמת תחרה עם דמותו של פינוקיו. המסר שרצינו להעביר הוא שבדיוק כמו שגילפו את פינוקיו באהבה, כך גם כלי האוכל שלנו עשויים באהבה. זה נוגע באנשים, זה מרגש. האתגר הבא היה 'מה עוד אפשר לעשות עם חברת אלסי?' כי היה נדמה שכבר עשינו איתם הכל. המצאנו טכנולוגיה חדשה של צביעת מתכת ייחודית ויצרנו יחד איתם במשך ארבע שנים את קולקציית הקרקס המרהיבה של כלי המטבח, האוכל וההגשה. כולם מתחברים לחוויית הקרקס, היא גלובלית ואוניברסלית. דרכה סיפרנו את הסיפור", מספר גבריאלה.

מקור השראה משמעותי נוסף עבור סטודיו מרסל וונדרס נמצא בצד השני של העיצוב התעשייתי והן מלאכות היד המסורתיות. את הכיוון הזה ממחיש גבריאלה בקולקציית כלי הזכוכית שיצרו בסטודיו עם חברת הקריסטל הצרפתית הוותיקה בקרה. המעצבים התנסו בעבודת היד במפעל של החברה לצד אומני הקריסטל המומחים. "המשמעות היא להחזיר לחיים את המסורת והמורשת של העיצוב, שקצת איבדנו בדרך. העיצוב היום מאוד מודרני ואנחנו רצינו להחיות את ה-craft הטבוע בתרבות שלנו", מסביר גבריאלה. דוגמה נוספת היא שורה של כלים מהמסורת ההולנדית Delft - כלי פורצלן לבנים מאוירים בכחול - שבסטודיו משלבים בפריטים חדשים המתכתבים עם המסורת ההולנדית.

מקורות ההשראה העומדים מאחורי העיצובים של הסטודיו רבים ומגוונים. כך למשל סדרת פסלי זהב קטנים שמרסל וונדרס יוצר בעצמו ומקדיש לכל אחד דקה אחת בלבד (מצד אחד מדובר בעבודת יד ומהצד השני מדובר במעין פס ייצור המדמה ייצור המוני תעשייתי) נולד אחרי שמרסל שיחק עם בתו בחימר. בסטודיו שואבים השראה ממסורות תרבותיות, בעיקר הולנדיות, למשל תור הזהב של הציירים ההולנדיים (רמברנט, ורמיר ואחרים), פעמונים, מלאכות יד כמו אריגה ואיור, חומרים מקומיים ועוד. "עיצוב טוב מתחיל ונגמר באנשים. זה הומני, חייב להיות מושרש ברגש, להעז, לרגש להפתיע ולגרות, ליצור פרויקטים שנוגעים באנשים באופן עמוק. ליצור פרויקטים חדשניים ועמידים בזמן. הרגע שבו הדמיון הפואטי נפגש עם הצורך של האנשים", הוא אומר.

בין הנושאים שעליהם דיבר קיאבה  היו חברת moooi שהקים וונדרס לפני כ-15 שנה ובמסגרתה מעצבים ריהוט אייקוני יוצא דופן, תאורה וחפצים שונים לבית, שלדברי קיאבה, "המטרה - ליצור אובייקטים רומנטיים, אישיים, תרבותיים, בלתי נשכחים".

קיאבה התייחס גם לצילום האייקוני של הסטודיו. לדבריו, ההתמקדות שלהם היא בפתרון הוליסטי יותר מאשר טכנוקרטי, מה שהוביל לשיתוף הפעולה עם הצלם Erwin Olaf, שיצר קמפיינים רבים עבור מותגים מובילים.

בהתייחסו למהדורות מוגבלות של סטודיו וונדרס, אמר קיאבה כי "המהדורות המוגבלות הן קולקציה ייחודית הנעה בין הגבולות של פונקציונלי ולא פונקציונלי, בין אמנות ועיצוב.  היצירות בהן מרסל מביא לידי ביטוי את החזון שלו למה שלא צפוי בחיים. במהדורות המוגבלות אפשר למצוא שילוב של אמנות מסורתית לצד עיצוב תעשייתי כדי ליצור פנטזיה, יצירתיות קריאטיביות".

בהתייחסו לעיצוב פנים אמר קיאבה כי "בעיצוב הפנים משתמש וונדרס ברבדים ובשכבות רבים, ולא עוסק בעיצוב חד מימדי. העיצוב עוטף את האורח בתחושה שהוא יושב בתוך יצירה, עטוף בחומר, כדי לעזור לאורח להרגיש שייכות למקום. העיצוב עובד על כל חמשת החושים וגורם להתרוממות הרוח".  

סטודיו מרסל וונדרססטודיו מרסל וונדרססטודיו מרסל וונדרס