השראות אלוני
SALONE DEL MOBILE 2019
סצנת שבועות העיצוב בעולם תופסת תאוצה. אין עיר שמכבדת את עצמה שלא מתהדרת בשבוע עיצוב –אמסטרדם, הלסינקי, לונדון ורבות נוספות, אך החשוב שבהם הוא שבוע העיצוב במילאנו שהתקיים השנה בפעם ה-52.
ה- FIERE SALONE הופכת משנה לשנה משמעותית יותר ועומדת כאלטרנטיבה ראויה לתערוכה הרשמית. נדמה שאין מותג, שלא נותן ביטוי לשבוע העיצוב בחלל התצוגה שבעיר, זאת לצד מייצגים מרשימים, בעיקר של מותגי העל הגדולים הממוקמים בפינות שונות בעיר, מעוררים סקרנות רבה ומהווים נקודות משיכה של המבקרים שוחרי העיצוב. המייצגים מאפשרים להדגיש הקשרים שונים באופן מעמיק יותר ואולי משוחרר יותר מזה שמאפשרת התערוכה הרשמית – הקשר בין עיצוב לאמנות שבחר להציג מותג הריהוט KARTELL או הקשר בין האדם לרובוטיקה שהציגו SONY בחלל שעוצב כמבוך אפלולי שזימן חוויה שפרטה על כל החושים, היו רק חלק קטן מיני דוגמאות רבות. השיטוט ברחובות העיר הצליח להדגיש את המצפן העיצובי שמניע את שדות העיצוב הבינלאומיים –
חגיגות 70 שנה ל- KARTELL במתחם הדואומו – THE ART SIDE OF KARTELL
מייצג MOOOI בבררה – ניכר שילוב מוטיבים בוטניים
המוטיב הבוטני מהמוטיבים המובילים שנראו בתערוכה – מתוך מייצג MOOOI בבררה
אקו סיסטם
המגמה הירוקה היא ממגמות העל הבולטות ביותר. דברנו עליה כאן בבלוג כבר מספר פעמים וכנראה שנמשיך לדבר עליה גם בעתיד, אך ללא ספק מה שנראה השנה במילאנו הציב את מה שראינו עד היום כסוג של פרומו בלבד. ראשית, מעטים היו המותגים שלא שילבו את המוטיב הבוטני בתמהיל המוצרים או בדקורציה. מוטיב חשוב שמייצג הקשר סימבולי לעולם ירוק ונקי יותר. מעבר לכך, הודגשו מוצרים שיצרניהם נחשבים ירוקים וקשה היה שלא להבחין בדגש שקיבל כל תחום המיחזור. ללא ספק הטבע מעמיק נוכחות ונשזר בכל התחומים – אנחנו מבקשים לשמור עליו, ועל עצמינו קרובים אליו ככל הניתן. האקו היא מגמה חשובה ביותר ומרבית הסיכום שלפניכם מהווה נגזרות שלה.
מתוך מייצג MOOOI בבררה – בולט השימוש במוטיב הבוטני
מתוך מייצג אמנים צעירים
מתוך מיצג אמנים צעירים
כניסה למייצג ברחבי העיר – הבוטני מעמיק נוכחות
טכנולוגיה והנדסת אנוש
ההתייחסות והכבוד שמעניקים למשתמש הקצה גם הם נגזרות של אותן תפיסות ירוקות – כצרכנים אנחנו מבקשים לחיות בעולם נקי יותר, שקט ורגוע גם ברמה המנטלית. העולם התובעני שבחוץ, המהירות בה קורים הדברים, יוצרים ביקוש גבוה ליצירת מתחם ביתי שקט, נוח לשימוש ונעים לשהות. הנוחות גם היא מגמה חשובה שמאפיינת את השנים האחרונות שרק תלך ותעמיק. הטרנדולוגית עדי יופה מדברת עליה בהקשרים צרכניים רחבים יותר, ובהיבט של עיצוב פנים היא מקבלת ביטוי בעיצובים נגישים, נוחים, כאלו שיאפשרו לנו להשתמש בהם בקלות ויאפשרו לנו גישה נוחה וקלה לאלמנטים שונים שסביבנו או פעמים אחרות, ישתנו בהתאם לצורך הנקודתי – ספה שתהפוך למיטה, ספריה שבסיבוב קל הופכת לחדר אורחים ועוד. כצרכנים שהופכים ירוקים יותר, חשוב לנו לרכוש מותגים שמעניקים יחס לערכים האקולוגיים הירוקים. כשמדובר בברזים למשל, נחפש כאלו עם מנגנונים מתקדמים המאפשרים חסכון בכמות צריכת המים ועוד. כל אלו גורמים לתשומת לב ניכרת שמקבלות הנדסת האנוש והטכנולוגיה והן באו לידי ביטוי באופן נרחב ביותר בתערוכה.
ענת אגסי מנהלת תחום האדריכלים באלוני מדגישה את הכמיהה של הצרכן לקיום אורח חיים שכזה ומדגישה את הפרסונליזציה, המאפשרת לכל אחד להתאים את הסביבה בהתאם לצרכיו ולהעדפותיו - "ראיתי חדרי רחצה בהם סידור הכלים הסניטריים לא היה הסידור הקונבנציונאלי - מיקום של אסלה במרכז החלל או ברז שממוקם במיקום שנוח למשתמש ולא בהכרח לפי הסטנדרטים שאנחנו מכירים."
מתוך מייצג SONY ב- ZONA TORTONA המכוון את הספוט לקשר שבין האדם לרובוטיקה. בתמונה כלב בעל בינה מלאכותית מגיב לקול ולמגע.
חלק אחר במייצג SONY יצר אינטראקציה בין האנרגיה המופקת בכף היד ובין תזוזת הכדור בהתאמה.
המגמה הקומפקטית
המגמה הקומפקטית מחדדת היבטים של נוחות אך התפתחותה מושפעת בנוסף, ממגמת העיור. העיר הופכת צפופה יותר בשל מעבר של אוכלוסיות רבות יותר לתוכה. הדירות האורבניות הופכות קטנות יותר באופן יחסי, והן מצריכות ממעצבי המוצר למצוא פתרונות ראויים שלא יבואו על חשבון מראה יוקרתי, חוויית משתמש ואיכות מוצר. שולחן אוכל רחב ידיים בדירה עירונית עלול להיראות חסר פרופורציות. הקולקציות שהוצגו בתערוכה הדגישו פריטים רבים שמשתנים בהתאם לצורך – קומודה צרה עליה זורקים את המפתחות עם הכניסה לבית, הופכת במשכיה לשולחן אוכל רב סועדים, מסך טלויזיה שאינו בשימוש יורד באמצעות בוכנה לתוף כיס הנמצא בדופן המיטה או השידה, שולחן קפה נמוך מוגבה בעת הצרך והופך שולחן משרד ועוד ועוד. באופן הזה אנחנו קונים שניים במחיר של אחד ומייצרים לעצמנו פתרונות שמאפשרים לחלל הדירה להיראות מרווח ומאורגן כשהוא מותאם לשלל רחב של תסריטים. המגמה הקומפקטית אינה חדשה כלל, אך מתערוכה לתערוכה היא מעצימה ומעמיקה נוכחותה.
צבעוניות
צבעי הפסטל העבירו מסר שהם כאן להישאר. ניתן היה לראות שימוש בהם לצביעת קירות אך הם אפיינו גם את מוצרי הקצה. בשנתיים האחרונות אנו עדים ליחס שמקבל השימוש בצבע ועמו מתפתח יחס מיוחד ומקום שמקבלים הצבעים העזים. התהליך המעניין שניתן להבחין בו הוא שהצבעוניות העזה מתמקמת במרכז וכבר אינה שמורה לנועזים בלבד. פתאום לצבוע קיר כוח בזהב או באדום יין כבר לא נראה יוצא דופן. זה נכון שהמיינסטרים הישראלי עדיין נשען על פלטה מונוכרומטית בטוחה, אך אין ספק שאט, אט נצליח להבחין גם כאן בהשפעות הצבעוניות כפי שנראו בתערוכה.
שימוש בצבע מוביל לתוך מייצג אמנותי בעיר
פרסום של MUGLER ברחבי העיר עושה שימוש בצבעוניות פסטלית
מתוך מייצג כסאות בבררה – מחווה לצבעוניות העזה
ביתן כסאות בתערוכה מדגיש שימוש בצבעי פסטל
ביתן כסאות בתערוכה מדגיש את השימוש בצבע – הן זה שעל הקיר והן של הכסאות העומדים על הרקע שלו
התערוכה ובמיוחד רחובות העיר הם מקומות נהדרים לשאוב מהם השראה. כל אחד בדרכו. אין כמו מילאנו שלפני פסח, כדי לשאוף עיצוב לריאות ולהגיע עם מטען ססגוני והמון תובנות. אנשי ה- FOMO וודאי יחזרו מאוכזבים מעט, משום שאין סיכוי, גם לא קטן, להצליח לראות את הכל. מי שמוכן מראש לוותר, יימצא עצמו נהנה מבלי לפחד שפספס משהו. פשוט להתמסר לחוויה ולספר בהנאה גדולה את מה שכן הספקנו לראות ולחוות.