TIME IS MATER / SUMMER EDITION

תאריך: 06/06/2019

כחלק מהשקת תכנית 'אלוני קאלצ'ר' - מועדון האדריכלים והמעצבים של חברת אלוני, הגיעו לישראל היישר מאיטליה המעצב אלברטו ביאגטי והאמנית לורה בלדסארי לסבב של שתי הרצאות בתל אביב ובבאר שבע. אלוני קאלצ'ר הפועל תחת הקונספט של TIME IS MATER בחרו בשני האמנים כדי לפתוח את פעילות הקיץ בשל הקשר המתמיד שלהם לזמן ולמקום בעבודותיהם. שני האמנים זכו לתשומת לב רבה לאחר ששיתפו פעולה עם לואי ויטון במסגרתו עיצוב שולחן (Anemona) הבוחן הקשרים לזמן ולמקום במציאות דינאמית משתנה בה למושג בית ולקשרים הבינאישיים חוקים חדשים. עבודתיהם של השניים שואבות השראה מהעולם הסובב אותם, בין המוכרות שבהן – NO SEX שנחשפה בתערוכת סלונה דל מובילה במילאנו ב-2016, BODY BUILDER ו- GOD שהתנוססו על שערי מגזינים ועוד.

ביאגטי ובלדסארי עוסקים בבחינת האובססיות הגדולות של העולם המודרני בו אנו חיים וסביב אלו עסקו שתי ההרצאות שהעניקו בשבוע שעבר. סדרת מייצגים שערכו השניים בשנים האחרונות ממחישה את העיסוק והחקר שלהם. ב- 2015 הם הציגו את ה- BODY BUILDING שעסק בדימוי הגוף ובפולחן שאנחנו עורכים למראה החיצוני. ב- 2016 הם בחרו להיכנס עוד אל הנפש פנימה כשבחנו כיצד אנו תופסים את הסקס בתקופה זו בה הכל נגיש. שני המעצבים תרו אחר ההרגלים, המנהגים, השימושים, התשוקות, ההתמכרויות, הסתירות, הקונפליקטים והנטיות האישיות שמייצר המין בעולם כיום. NO SEX הוא מייצג שבוחן את חוסר היציבות של יחסי אנוש באורח החיים העכשווי המטורף ובודק מה העתיד שלו- כיצד נצרוך אותו וכיצד נפרש אותו. המייצג השלישי GOD שהוצג ב- 2017 בוחן את כל הקשור בתרבות הקפיטלפיסטית החומרית, בה הדלק לעולם הוא כסף. הכסף הוא הדבר הגדול לו אנו סוגדים, ממנו אנחנו יראים, הוא שולט בדרך בה אנו חיים. במייצג שערכו השניים הכסף נוגע במבקר באמצעות התחושות והרגשות שהוא מעורר – כמיהה, ייראת כבוד, אופוריה.

בין שיתופי הפעולה שערכו השניים בולטים שיתוף הפעולה עם לואי ויטון, שיתוף הפעולה עם חברת אדידס ורבים נוספים, בינהם גם כאלו שזכו לככב על שער מגזיני עיצוב דוגמת WALLPAPER, VOUGE, INTERNI  ונוספים.

שיתוף הפעולה עם לואי ויטון הוליד שולחן אמורפי שההשראה לעיצובו הייתה גם היא בחינה של ההתפתחויות החברתיות. השניים מספרים שהם מקבלים השראה מהעולם שמקיף אותם, על ידי הניגודים בין הטבע האנושי להתפתחויות החברתיות. יצירותיהם עוסקות תמיד ביחסים שבין הרגלי האנושות לסביבתה הפיזית. על שיתוף הפעולה הם מספרים שהתבקשו לשתף פעולה עם לואי ויטון עבור Objets Nomades. מגמת הנוודות היא לכשעצמה מגמה דומיננטית מאוד שמשפיעה על כל תחומי הלייף סטייל, במרכזה עומדת שאלת הנאמנות – למקום, לאדמה, למוצר. החברה המודרנית היא חברה נודדת. אני יכול לשבת על ערסל בתאילנד ולנהל את העסק שלי. הכל מאוד ארעי, פחות מחובר למשהו קבוע ופחות נסמך על נאמנות אלא על הנוחות הרגעית שמייצר לי אותו שירות, מוצר  או מקום. השניים מספרים שהם חשבו מיד על תנועה, נסיעות, מסע. אנשים היום רואים את הרעיון של נסיעה כמו מותרות או אי נוחות – הם למעשה יכולים לראות את העולם באותה מידה ממכשיר הנייד שלהם או ממשקפי מציאות מדומה וכך הם יכולים "להיות" בכל מקום. זה גורם למוח שלנו להיות כל הזמן בתנועה, כשהוא מפרש באופן שונה את ממד הזמן. השניים מספרים שהם רצו לאתגר את החוקים החדשים שמכתיבות הזירות הוירטואליות וליצור יצירה שבוחנת את הצורך האנושי בבית. הם דימיינו לעצמם שולחן גדול סביבו נאספים בני משפחה וחברים, היוצרים תחושה נעימה, מוכרת, המסמלת משהו קבוע ונטוע. הם ביקשו לקחת את השולחן כסמל לקביעות, לנוכחות ולחצות אותו עם אלמנט שעבורם הוא תמצית החופש: הים. השולחן הזה מסמל את הקשר בין צורה לפונקציונאליות, בין הטבעי לאנושי, בין הקבוע לבר החלוף. הים שמסמל את תמצית החופש חוצה שולחן בעל מסר קבוע וממוסד.

הים מסמל עבורם תנועה נצחית, כח טבע פראי, לא מלוטש, חלל פתוח המשתרע עד אינסופ ומציף שאלות של מה עלול להיות מעבר או מתחת. השולחן הוא פיסה מעולם אחר, העולם שמתחת לפני השטח של צמחים, של אור שונה, קול אחר, בו החושים שלנו משתנים ועוברים לעבוד בתדר אחר – מציאות אחרת.

שתי ההרצאות התקיימו במלון סטאי ביפו ובעיר העתיקה בבאר שבע, בנוכחות אדריכלים, מעצבי פנים והנהלת חברת אלוני.