פרוייקטיםפרוייקטים

כשהחלל פתוח, הנשמה מתמלאת

משרדי חברת אמניר // לייזה זיו

/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>
/>

קודם כל, איפה אנחנו?

באזור התעשיה בחדרה, בחברת אמניר מיחזור, חברה בקבוצת נייר חדרה. אמניר היא החברה הגדולה בארץ למיחזור, עיקר פעילותה מתרכזת במיחזור נייר וקרטון.
מבנה המשרדים בעל 4 הקומות מאכלס את משרדי נייר חדרה וקומה אחת מאכלסת את משרדי אמניר, זו הקומה ששיפצתי. הבנין ישן, משנות ה- 50 ומאופיין בבניה מסיבית של יציקות בטון ועמודי בטון.

האם היו עקרונות או דגשים מיוחדים בעיצוב הפרויקט?

הדגש העיקרי היה מעבר לחללים פתוחים ומשותפים, ושקיפות מקסימלית בין כל עובדי הקומה, בין אם מנהלים ובין אם בתפקידים אחרים.

מה היה החזון העיצובי בפרויקט הספציפי הזה?

החזון העיצובי שלי בפרויקט התמקד בכמה דברים: בפוטנציאל שראיתי בבניין להמון אור טבעי שיכול להכנס, פוטנציאל שלא מומש בגלל החלוקה לחדרים סגורים טרם השיפוץ.
היה לי צורך "לנצל" את המאפיינים המיוחדים של המבנה המאסיבי ולתת להם כבוד, כך למשל השתמשתי בנישות שחשפתי לכל אורך המבנה, לאחסון פתוח במשרדים ובחללים הפתוחים (במקום ארונות סטנדרטיים), כמו כן עמודי הבטון החשופים לאורך כל הקומה הם העמודים המקוריים של הבניין, והם חלק חשוב מבחינתי בעיצוב. אי השלמות שלהם, השברים בהם והחומר מביאים בעיניי "נשמה" לפרויקט.

חזון נוסף היה להשתמש בחומרים אותם אמניר ממחזרת (בעיקר קרטון) ולשלב אלמנטים בעיצוב. גופי תאורת הקיר המשובצים בעמודי הבטון וגופי התאורה התלויים מעל עמדות העבודה עוצבו על ידי,
ובעזרת חברה מיוחדת הנקראת Molet  מימשתי את החזון הזה.

מה היה חשוב ללקוחות? מה הם רצו לקבל מהעיצוב החדש?

הלקוחות שמו דגש גדול על נושא השקיפות בין העובדים, ועל מעבר (שהוא דרמטי) לחללים פתוחים ומשרדים שקופים.
דוגמא אחת המשקפת את כיוון המחשבה המיוחד של הלקוחות היא שכל שולחנות העבודה, בין אם בחללים הפתוחים ובין אם במשרדי המנהלים, הם בגודל זהה, השיוויוניות מאד אפיינה את אופי הפרויקט.

האם נתקלת במורכבויות או אתגרים מיוחדים במהלך הפרויקט?

האתגר הגדול ביותר היה ההתמודדות עם בניין ישן מאד, ללא תכניות בניה בנמצא, והרבה ספקולציות באשר למה נמצא מאחורי הקירות,  ובאיזה מצב המבנה. למרות מעורבות קונסטרוקטור בפרויקט, ותכניות מדידה, הנסתר היה רב מהגלוי, עד סיום שלב הפירוק. ואכן הייתי צריכה להתאים את התכניות במהלך הפירוק, כאשר גילינו קירות תומכים יצוקים בטון.
גמישות המחשבה והתכנון במקרה כזה חשובה, ויכולה להביא לפתרונות יצירתיים. לדוגמא קיר תומך שהתגלה במרכז החלל, הפך בהמשך לקיר "ירוק" מצידו האחד ולספרייה מצידו השני.

איזה רגע מרגש או ראוי לציון במיוחד זכור לך מהפרויקט?

היו המון רגעים מרגשים!
הרגע המרגש הראשון היה בסיום שלב הפירוקים כאשר נחשף החלל הגדול והערום ולכל אורכו חלונות ענק עם המון המון אור שנכנס לקומה. זכור לי שהגעתי וחייכתי חיוך גדול כי ראיתי במו עיניי את הפוטנציאל שדמיינתי בשלב התכנון. רגע נוסף היה כאשר הגיעו גופי התאורה שעיצבתי מגלילי קרטון. בשבילי גופי התאורה האלו היו בגדר חיבור אמיתי לחברת אמניר, במקום לבחור בגופי תאורה כאלה או אחרים מהחנות. השיבוץ שלהם בחלל גם הוא נותן "נשמה" ואותנטיות בעיצוב וחיבור למה שהחברה עושה ביום יום.

ממה מורכבת פלטת החומרים והגוונים שבה בחרת להשתמש כאן?

פלטת הצבעים אופיינה מתחילת תהליך העיצוב  בהשפעת הקרטון (החומר המאפיין את אמניר), בירוקים שונים, המרכיבים את לוגו החברה, בצבעי עץ (שימוש בעץ ממוחזר), ובצבעים ניטרליים - לבן, אפור ושחור. כדי לשבור מעט את הפלטה הוספתי גוון צהבהב בגופי התאורה, ובכורסאות המתנה.

שאלות עליך ועל המשרד

איך הגעת לתחום האדריכלות ועיצוב הפנים וכמה זמן את עושה את זה?

אני עוסקת בתחום העיצוב מאז ומעולם. שנים רבות בתחום העיצוב הגראפי על כל גווניו, וב-6 שנים האחרונות, בעיצוב פנים והום סטיילינג.
המעבר בין העיצוב הגראפי לעיצוב הפנים היה שינוי מהותי עבורי, ההכרות עם לקוחות חדשים, ופרוייקטים חדשים כל הזמן, היכולת לחלום ולדמיין ולהעיז, ובסוף התהליך לראות תוצאה אמיתית ומוחשית, זו חוויה שונה מאד מלעבוד מול מחשב ולייצר אימג'ים כאלה ואחרים.

מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?

מקורות ההשראה הם רבים ואין סופיים, אנחנו חשופים לכל כך הרבה אינפורציה ויזואלית, שקשה לשים את האצבע. אני מאד מושפעת מאמנות ומוסיקה, תחומים שבהם אני גם עוסקת ואני חושבת שמשפיעים על עבודתי בצורה מופשטת יותר. בנוסף אני תמיד מקבלת השראה מהלקוחות אותם אני לומדת להכיר, חשוב לי להעמיק את ההבנה שלי בתחומי העיסוק של הלקוח,
בין אם זה לקוח פרטי או עסקי כמו בפרויקט הזה.

האם יש מוטיבים, חומרים או אלמנטיים עיצוביים שמאפיינים אותך או את העבודה של המשרד שלך?

אני אוהבת שילוב של חומרים וסגנונות שונים, שילוב של ישן וחדש, של חומרים טבעיים ליד חומרים מעובדים. הניגודים האלה יוצרים עניין ועושר בעיצוב בעיניי, כל עוד המינונים נכונים ומדוייקים.


מוצרי אלוני בפרויקט:
ריצוף כללי - GLAMSTONE GRAY MT 120X120
ברז מטבח נשלף  פוקוס שחור
כיור מטבח נירוסטה טורו 45.1/45.1 
ברז רחצה קבוע גבוהה DALI 35N כרום מוברש
כיור רחצה מונח TB-59011C 48/32 לבן מט
חיפוי חדר שירותים: WALL WHITE SHINY 30/60 MOLD

ליצירת קשר עם לייזה >>

צילום: נויה שילוני חביב