מלון מליסנדה
הקסם של מליסנדה / / מיכל מטלון
קודם כל, איפה אנחנו?
מליסנדה היא קבוצה של יחידות אירוח שונות הממוקמות בלב העיר העתיקה של עכו, במרחק קצרצר מהים, השוק והבזאר הטורקי וכל האטרקציות המרכזיות של עכו.
לא משנה אם אתם מחפשים סוף שבוע רומנטי זוגי או חופשה משפחתית קסומה בעיר העתיקה, יחידות הדיור של מליסנדה מתאימות לכל סוגי החופשות.
אילו עקרונות או דגשים מיוחדים היו בעיצוב הפרויקט?
מכיוון שמדובר במבני אבן עות'מניים עתיקים, הדגש העיקרי שהנחה את עיצוב המקום היה לשמר את העבר ולכבד אותו בכל הדרו מחד, ומאידך לייצר חלל מודרני, נעים ונוח שמתאים למאה הנוכחית.
מה היה החזון העיצובי בפרויקט הספציפי הזה?
החדרים במליסנדה מעוצבים בסגנון המשלב בין ישן לחדש. קשתות האבן העתיקות והמרשימות יוצרות קשר עם המקום וההיסטוריה בעוד שהעיצוב המודרני בעל הניקיון הצורני יוצר ניגוד מעניין לאבן העתיקה בת מאות השנים ומספק לנו את הפינוק שכולנו מחפשים כשאנחנו רחוק מהבית.
מה היה חשוב ללקוחות? מה הם רצו לקבל מהעיצוב החדש?
אחד הדברים שהנחו אותנו יותר מהכל הוא הנוחות המקסימלית והפינוק לצד קמרונות האבן המרשימים. בנוסף לכך, בגלל מיקומן של היחידות והפיזור שלהן בסמטאות העיר העתיקה, היה לנו חשוב לייצר חוויה אותנטית ככל האפשר ותחושה שהאורחים הם חלק מהעיר העתיקה אבל גם לחוות בהן תחושה של שקט וניתוק מוחלט מהמולת הסמטאות.
האם נתקלת במורכבויות או אתגרים מיוחדים במהלך הפרויקט?
תהליך הקנייה של הנכסים, שנבנו במקור בתקופה העות'מאנית, כלל ייעוץ משני מהנדסים שונים המתמחים בשימור. המקום היה מט לנפול, נתמך בעזרת מותחנים מיוחדים למבנים עתיקים, ולכן עמד למכירה במשך זמן רב. בנוסף היה מנותק מתשתיות המים, החשמל והביוב.
מצד שני, הוא יוצא דופן בקמרונותיו הגבוהים והמרשימים. את תהליך השיפוץ ליוותה באופן הדוק וקפדני רשות העתיקות, שקבעה לנכס ההיסטורי את רמת השימור הגבוהה ביותר. מבחינתה התנהל השיפוץ כחפירה ארכיאולוגית, ואכן, בחפירת התשתיות אף נמצא בו כד חרס עות'מאני. קשה עד בלתי אפשרי לעשות בנכסים האלה שינויים מבניים כמו לפתוח חלון, כי לכל פעולה כזאת נדרש אישור מיוחד.
במחקר שעשינו על אחד המבנים מצאנו מסמך שהראה שבעבר היו במבנה שני פתחים, וקיבלנו אישור לפתיחת חלונות.
הקימרונות בתקרה הכתיבו את חלוקת החללים. החלוקה הפנימית התבצעה באמצעות בנייה קלה מקירות פייבר-צמנט בעובי 30 סנטימטרים, שנוצלו להעברת מערכות, ומכילים גם שכבה עבה של צמר סלעים מבודד. הבחירה בשיטת הבנייה נגזרה מהנחייתה של רשות העתיקות, להימנע ממגע של בלוק או בטון בקירות האבן העתיקים.
לא יכולנו לשמור על הרצפה המקורית, שהייתה רצפת אבן יפהפייה במיוחד, אך לא שלמה. מאד קשה היה לא לשמר אותה, אבל היא הייתה עקומה ורעועה, ובחלק מהאזורים היה רק חול. בסופו של יום אנחנו חיים בעולם מודרני. המיטה צריכה להיות יציבה, והמטבח והישיבה מפולסים. האבנים העתיקות הוחלפו באריחי גרניט-פורצלן אפורים.
איזה רגע מרגש או ראוי לציון במיוחד זכור לך מהפרויקט?
חתך האוכלוסייה שאנחנו פונים אליו הם אנשים שאוהבים היסטוריה, אדריכלות ועיצוב. עם ההתפתחות של המדיה התפתחה התופעה שאנשים מצלמים ומפרסמים איפה הם נמצאים. אנשים מגיעים למקום וישר מעלים את זה לאינסטגרם. כשהתחילו להתלהב מהמקום זה התבטא בעוקבים באינסטגרם (כמעט 10K), בתיוגים, בבלוגרים שהגיעו אלינו וכמובן בציון שלנו בבוקינג (9.6) אלה הרגעים המרגשים באמת – להבין שכנראה עשינו משהו נכון וטוב.
ממה מורכבת פלטת החומרים והגוונים שבה בחרת להשתמש כאן?
כשראינו את המבנים בהתחלה התאהבנו באדריכלות המקורית שלהם: קמרונות האבן, עמודי האומנות הצלבניים הגדולים, אבני הראשה. מה ששבה את ליבנו היתה האדריכלות העתיקה הטהורה.
זו הסיבה שהשתדלנו מאד להמעיט בצבעוניות. פלטת החומרים שלנו הסתכמה בחומרים טבעיים בלבד- עץ וברזל, מתכת ואבן. בצבעוניות הוספנו בחלק מהחדרים נגיעה קטנטונת של כחול (שמזכיר את צבעי צריחי המסגדים, הים ועכו עצמה)
בחלק מהיחידות נשארנו בפלטה מונוכרומטית.
שאלות עליך ועל המשרד:
איך הגעת לתחום האדריכלות ועיצוב הפנים וכמה זמן את עושה את זה?
כבר בתור ילדה הייתי בונה בראש ארמונות ומתכננת כל חדר במרחב. איכשהו כשהגעתי לטכניון עשיתי פניה חדה
לפקולטה להנדסת תעשיה וניהול.
לאחר 10 שנים כמהנדסת בהיי טק, החלטתי ללכת אחרי הלב וללמוד עיצוב פנים. כבר בתקופת הסטאז' התחלתי לעבוד עצמאית ומאז אני מתכננת ומעצבת בתים, ובעיקר מגשימה לאנשים חלומות. הרקע שלי בהנדסה וניהול פרויקטים משרת אותי במפגש בין היצירתיות לפרקטיקה ולביצוע נכון ומדויק של רעיונות שמתחילים כאבסטרקטי.
הסטודיו מספק פתרונות הוליסטיים של תכנון ועיצוב מבנים לשימור, ובתים בבנייה ובשיפוץ החל מיצירת סקיצות עד לשביעות רצון מלאה של הלקוח,
דרך תכניות עבודה מפורטות ועד ליווי צמוד בבחירת חומרי הגמר.
מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?
מקורות ההשראה שלי הם קודם כל האנשים שעבורם אני מתכננת ומעצבת את החללים. מעבר לכך אני שואבת המון השראה מהטבע, נסיעות למקומות יפים בעולם, מדינות עם תרבויות שונות משלנו, ערים עתיקות, שווקים שונים.
צילום: אורית ארנון
מוצרי אלוני בפרויקט:
ריצוף URBAN GREY MATT 60/120
מטבח כיור מטבח נירוסטה BIG390 39/45
ברז מטבח: ברז מטבח נשלף PIANA 1041 שחור מט
חיפוי מטבח: BLANCO MATE S/C 15/15
מוושב אסלה הידראולי לבן מבריק SC